سلام دوستان
با عرض معذرت از دوستانی که تاپیک قبلی بانک وکتور پست داشتن اون تاپیک به خاطر از بین رفتن 99.99 درصد لینکها حذف شد!
اینجا قراره با همراهی دوستان یه تاپیک تمیز و منظم داشته باشیم
برای جلوگیری از تکرار نوستالوژی تاپیک قبلی برای آپلود به صورت زیر عمل میشه:
فایل های کم حجم همینجا اتچ میشه
فایل های یه خورده حجیم پرشین گیگ آپ میشه
فایل های حجیم روی سرور های درست و حسابی مثل میدیا فایر آپلود باز و ... آپ میشه
ولی مشخصه که فایل های حجیم فقط 30 روز باقی میمونه
دوستان توجه کنید به هیچ وجه اینجا درخواست وکتور ندید چون بدون اخطار قبلی پاک میشه
به زودی یه تاپیک موقت برای درخواست وکتور ، براش ، پلاگین و .... ایجاد میشه
تاپیک تا فردا قفل میشه تا مطالب آموزشی در مورد وکتور رو کامل کنم
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
توضیحات کلی
در دنیای گرافیک به صورت کلی دو روش برای رسم تصاویر وجود دارد . دسته اول تصاویر ، تصاویر نوع رستر (Raster ) که بیت مپ (Bitmap ) نیز خوانده میشوند .
دسته دوم تصاویر وکتور (Vector) یا برداری هستند .
تصاویر رستر (رستر به معنی شطرنجی) از پیکسل های کنار هم که هر کدام دارای رنگ خاص خود میباشد ایجاد میشود.
به زبان ساده تر یه صفحه شطرنج بدون رنگ را تصور کنید اگر شما هر کدام از این مربع های کوچک (پیکسل) را با رنگی متفاوت پر کنید یک تصویر ایجاد کرده اید.
یک نمونه دیگه از رسم رستر
یکی از معایب رسم رستر کاهش کیفیت موقع زوم + محدود شدن بزرگ و کوچک کردن عکس هست
برای مثال عکس زیر بدون هیچ تغییر در مرحله اول ذخیره شد
سایز عکس رو به نصف کاهش دادم
دوباره عکس رو به سایز اصلی برگردوندم
میبنید عکس کاملا کیفیتش رو از دست داده بخاطر این که برنامه در مرحله اول وقتی عکس رو کوچیک میکردیم یه سری از پیکسل ها رو حذف کرد
مرحله ی بعدی که عکس رو به اندازه اصلی در آوردیم برنامه به صورت اتوماتیک پیکسل های جدید رو با رنگ های مشابه خونه های همسایه پر کرده
پر واضحه که این تغییرات باعث کاهش کیفیت و گاهی تغییر کلی عکس میشه
به ترتیب از سمت چپ به راست : تصویر اصلی - تصویر کوچک شده - تصویر دوباره بزرگ شده
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
در مقابل تصاویر رستر ، تصاویر وکتور قرار دارند که مبنای رسم و ذخیره سازی آن از قوانین هندسی مشتق شده است.
این تصاویر بر اساس خطوط ، منحنی ها ، و اشکال یا چند ضلعی ها و محاسبات ریاضی رسم میشوند و خبری از پیکسل های کنار هم نیست .
وقتی شما اقدام به بزرگو کوچیک کردن عکستون میکنید در اصل دارید اعداد و مختصات ذخیره شده رو تغییر میدید و با تغییر کردن اندازه عکستون مختصات دوباره محاسبه و رسم میشن بخاطر همین کاهش کیفیتی نداریم.
در مورد ذخیره سازی هم بر فرض شما دایره ای با رنگ قرمز رسم و ذخیره کرده اید
فایلی که به عنوان خروجی در اختیار شماست شامل همون قواعد ریاضی که بالا گفتم و همچنین رنگ استفاده شده هست .
فرمت svg که یکی از فرمت های ذخیره سازی وکتور هست نمونه خوبی برای تشریح گفته بالاست اگر فایل با فرمت svg را با تکست ادیتور ویندوز باز کنید با فایل xml مواجه میشد که شامل تمام موارد بالا از جمله مختصات رنگ و ... است
نمونه عکس تفاوت تصاویر رستر و وکتور
نحوه ی استفاده از وکتور
انواع فرمت های وکتور به صورت زیر هست :
AI - CDR - CGM - DXF - EVA - EPS - EMF - Gerber - HVIF - IGES - PGML - SVG - VML - WMF - XAR
معرف ترین ها :
AI از برنامه Illustrator
CDR از برنامه Corel Draw
فرمتهای SVG و EPS که فرمتهای همگانی هستن و مختص برنامه خاصی نیستن
برای باز و ویراش کردن فرمت های وکتوری باید از برنامه های مخصوص این کار استفاده کنید
Adobe Illustrator
PHOTOSHOP (البته فایل های وکتور توی فتوشاپ تبدیل به یک لایه میشه)
CorelDRAW
Inkscape
SVG-edit
فکر نمیکنم چیزی رو از قلم انداخته باشم ولی اگه چیزی از قلم انداختم بگید اضافش کنم